Visszatekintő, a kezdtek, ahonnan indult a Mezőföldi Híd LEADER HACS
Cikola - Nemzetek Völgye projekt
Leaderre hangolódva
Már az új Leader pályázatra készülődik az a maroknyi csapat, mely az elmúlt évben nyert Leader pályázatból egy sikeres falusi turizmusra, vendéglátásra felkészítő tanfolyam vett részt. A tanfolyam sikeres befejezésével sem szakadt meg a közös munka, így a szervező Carpe Diem alapítvány szervezésében újra összeültek az egykori „hallgatók” az adonyi Civil Házban, hogy közösen készüljenek az új Leader programban rejlő lehetőségek kiaknázására. Dóka Mariann köszöntője után egyenként mondták el, milyen tervekkel készülnek, miket szeretnének a pályázat utólagos finanszírozásából megvalósítani. Van, aki kézműves műhellyel, mézeskalács sütéssel szeretne foglalkozni, ehhez teret nyerni, a kulcsiak a kistérségi szintű médiával, ebből is elsősorban a kistérségi televíziózás kialakításával próbálkoznának, maga a Carpe Diem képzési anyagokkal, tanfolyamszervezéssel indulna, de volt szándék kistérségi turisztikai központ felállítására, vagy a mezőföldi termékek boltjának nyitására is. Legtöbben a jelenlévők közül a falusi vendéglátás infrastruktúrájának kialakítására szeretnének forrást nyerni, amihez – és ez már több fórumon is elhangzott – a most kialakítandó kedvezményes banki kölcsönt is szeretnék igénybe venni. Az új Leader program iránti fokozott érdeklődést egy másik, március 4-én, az Adonyi Polgármesteri Hivatal dísztermében megrendezett civil-önkormányzati találkozón is megtapasztalhattuk. Itt Ronyecz Péter polgármester elmondta, hogy ez az utolsó alkalom, hogy a civilek ötletekkel árasszák el a végső kiírás előtt a Helyi Vidékfejlesztési Irodát. A számtalan, sokszor nem is Leader pályázatba illeszthető ötlet mellett a legizgalmasabb kérdéssel itt szembesülhettek a jelenlévők, ugyanis az ötletelés, kérdések során tisztázódott; olyan volumenű projektre, amilyent például az iváncsai-adonyi holtág rehabilitációja jelent, önmagában kevés a helyi horgászegyesület, itt olyan összefogásban kell gondolkodni, mely a két érintett önkormányzat, a horgászok, a vízisport egyesület, a lovasok összefogásával valósulhat meg eredményesen. Ebben az esetben a kész és elfogadott kiírás után maguknak az érintetteknek kell egymásra találniuk, a feladatokból a saját részüket hozzátéve, együtt gondolkodniuk.
Településeink gyarapodtak
Lassan végéhez közelednek a LEADER + pályázatok, a Cikola Nemzetek Völgye Akciócsoport befejezi működését. 2006. szeptember 11- e volt a pályázatok leadásának határideje, melyre 38 pályázat érkezett, majd novemberben újabb fordulót kellett kiírni, mivel alapjogosultság hiánya miatt sajnos el kellett utasítani néhány pályázót az első fordulóban. Összesen harminchét pályázatot részesítettek támogatásban a kistérségen belül. A harminchét nyertes pályázat nagy része már kifizetésre került. Továbbra is folynak az elszámolások, bár már csupán néhány van hátra. Az építések lassan befejeződnek, az eszközök beszerzése megvalósult, a rendezvényeket már megtartották, 2008. augusztus 31-én befejeződnek az utolsó elszámolások is. Hosszas huzavona után decemberben megkezdődtek a kifizetések, és a pályázók nagy része már a jól megérdemelt támogatásához jutott. Jó visszanézni, hogy mennyi mindennel gazdagodott kistérségünk, hiszen lett kemencénk, halas tavunk, tanfolyamunk, orgonahangversenyünk, borospincénk, sátrunk, közösségi házunk, arborétumunk, jurtánk, fellépő ruháink, borrendi találkozónk, és a közösség érdekét nagyban szolgáló rendezvényeink. A kezdeti bosszúságok ellenére elmondhatjuk, hogy nem volt hiábavaló pályázni, mivel sok mindennel lettünk gazdagabbak, jó látni az elégedett arcú pályázókat, akik a LEADER+ program segítségével tettek, tehettek a közösség érdekében.
Csizmadia György nagyvenyimi vállalkozó:
„A Leader program nagy előnyét abban látom, hogy lehetőséget ad arra, hogy egy-egy minta-program köré szerveződhessenek olyan emberek, és olyan vállalkozások, melyek egyénenként, egymástól függetlenül nem biztos, hogy meg tudnának valósítani olyan sikeres programot, melyre összefogásrévén lehetőségük adódik. Én már az előző fordulóban is indultam egy bemutató kertészeti programmal, és már akkor is szívesen fogadtam a program iránt érdeklődőket. Szívesen fogadtam azokat, akik kíváncsiak voltak arra, hogy környezetünkben hogyan élünk, mit termelünk, mit fogyasztunk, mi az a saját lehetőségeinknek megfelelően kitermelhető termék, mely helyi értéket jelent, szemben a diszkontáruházakban terjesztett külföldi tömegtermékekkel. A helyi értékekre fektetném tehát a hangsúlyt, mely a multik világában elhalványul, érdektelenné válik, miközben – legalábbis szerintem – kereslet lenne rá. Európa több országában is jártam, ahol azt tapasztaltam, hogy sok helyen biztos megélhetést kínálnak azok a kisparaszti gazdaságok, ahol az alulról építkező vállalkozási szféra összefogása révén komplex kínálatot tudnak nyújtani. Gyakorlatilag arról van szó, hogy a helyi tejtermelő beviszi a saját termelésű tejét, a zöldséges a zöldséget, a pék a házi sütésű kenyerét, és így a helyi boltokban, elárusítóhelyeken megjelenik a helyi termék, melynek eredete, származása, az előállításának körülményei a vásárlók előtt ismertek, ami önmagában is garanciát nyújt a vásárlónak a termék minőségével kapcsolatosan, szemben az uniformizált csomagolásba bújtatott, ismeretlen származású tömegtermékekkel szemben. Tehát én azt tapasztaltam, hogy az ilyen szerkezetű, helyi értékeket, specialitásokat felmutató termékek előállítására és értékesítésére mind a térségbe látogató turisták, mind a helyi lakosok között fokozott igény mutatkozik. Most, a Leader program második pályázatában éppen e részben meglévő, részben újból életre hívható vállalkozások összegyűjtését, és termékeik közös értékesítési lehetőségét szeretném megteremteni a nyerhető források bevonásával. E vonalon indulunk most el első lépésben családi vállalkozásunkkal. A kertészetemben kifejezetten zöldség- és gyümölcstermesztéssel foglalkozom. Főbb termékeim az alma, szamóca, bodza, csipkebogyó, a zöldségek közül pedig a saláta, paprika, retek, hagyma. Erre alapozva tehát azt szeretném e program keretében megvalósítani, hogy ha bejön a kertészetembe a vevő, akkor a feltáblázott sorok között kedvére válogathasson, lehetősége legyen megismerni az előállítás, termesztés körülményeit is. Amennyiben ezt az érdeklődést sikeresen felkeltettük, akkor jöhet a második lépcső, ami akár a saját kertészet bővítésével, termékkínálatának gazdagításával, akár ebbe más kertészetek bevonása révén több kertészet együttműködésével valósítható meg. De ezen túl, lehetőséget kínál az is, hogy a kertészetem értékesítő centrumába behozom a tejtermelőt, a különféle tejtermékeivel, és közösen értékesítünk. Innen már azt hiszem, jól látszik, hogy a táj ízének, speciálisan helyi termékeinek a legszélesebb választékával milyen irányba lehet fejlődni. És még valamit szeretnék ehhez hozzátenni; az üzletláncok olcsó kínálatával szemben egyre inkább azt tapasztalom, hogy az ismert származás, a garantált minőség, a helyi specialitásnak köszönhetően egyéni íz…, és még sorolhatnám az előnyöket, lassan a vásárlók szemében is olyan értéket képviselnek, hogy hajlandóak lesznek a tömegtermékek olcsóbb áraival szemben a kicsit drágább, de a felsorolt előnyökkel bíró termékek vásárlását előtérbe helyezni."
Kapcsolódó dokumentumok: